Joulutervehdys

12.12.2018

JOULUTERVEHDYS HYNYSILLE JA HYNYSTENMIELISILLE!

Yleistä seura-asiaa

Kuluvan vuoden 2018 jäsenmaksun on maksanut 39 henkilöä, joten Iisalmen sukutapaamisessa 2015 asetetusta tavoitteesta (100 maksanutta) ollaan reilusti jäljessä. Viime vuonna 76 henkilöä maksoi jäsenmaksun. Yksi syy notkahdukseen saattaa olla, että vuosi 2018 on ”välivuosi”, jolloin sukutapaamista ei järjestetä.

Jos jäsenillä on halukkuutta yhteisen ohjelman järjestämiseen myös välivuosina, hallitus ottaa mielellään vastaan ehdotuksia.

Esimerkkinä yhteisestä ohjelmasta on vierailu Kansallisarkistoon, joka toteutettiin lyhyestä ”varoitusajasta” huolimatta toukokuussa 17 seuralaisen voimin. Vierailulla kuultiin Kansallisarkiston tarjoamista palveluista ja tutustuttiin rakennukseen sekä arkistotiloihin.

Sukutapaaminen Kuusamossa 2019

Seuraava sukutapaaminen järjestetään Kuusamossa viikonloppuna 3.– 4.8.2019. Merkitse jo nyt kalenteriisi. Lopullista ohjelmaa hiotaan vielä, mutta jotain voidaan jo kertoa.

Lauantaina on tarkoitus viettää yhteistä aikaa vapaamuotoisemmin esim. vierailemalla paikallisessa nähtävyydessä ja tutustua toisiimme illanvieton puitteissa. Sunnuntaina on mahdollisuus osallistua jumalanpalvelukseen, jonka jälkeen nautimme yhteisen lounaan seurakuntatalolla. Varsinainen sukukokous järjestetään sunnuntaina Kuusamo-opistolla. Markku Hynyseltä voi tiedustella paikan päällä, löytyvätkö omat esivanhemmat jo lähes 9000 henkilöä sisältävästä tiedostosta. Raimo Hynynen opastaa DNA-testin ottamisessa ja tekee tilauksen tarvittaessa ”käsiohjauksessa” saman tien niin haluttaessa yhdessä testattavan kanssa. Sukutapaamisesta lähetetään vielä erillinen kutsu kevään aikana.

Sukutapaamisen ohjelma ei ole vielä niin kiveen hakattu, etteikö toiveita ohjelmaan voi vielä esittää. Tee rohkeasti esitys hallitukselle!

Sukuseura on varannut majoitustilaa Kuusamo-opistosta. Osallistujilla on mahdollisuus tehdä varaus itse suoraan opistolle (Kuusamo-opisto, Kitkantie 35,93600 Kuusamo, puh: 050 444 1157, sähköposti: opisto@kuusamo.fi). Käytössämme on kahden hengen huoneita joko omalla wc:llä ja suihkulla (30 euroa/hlö/vrk) tai ilman (25 euroa/hlö/vrk).

Hynysten sukutietojen kerääminen

Hynysten tietoja on kerätty perinteisen sukututkimuksen menetelmin kuluneen vuoden aikana runsaasti. Hynyset ja muut sukulaiset ovat lähettäneet tietoja Markku Hynyselle kiitettävästi, mutta lisää kaivataan, jotta yhä useammat nyky-Hynyset saadaan sijoitettua eri sukuhaaroihin.

Uusi tietosuojadirektiivi on aiheuttamassa suuren ongelman sukukirjan julkaisijoille. Elossa olevien henkilöiden tietoja ei saa enää julkaista ilman ao. lupaa. Tämä on Suomen Sukututkimusseuran yksiselitteinen tulkinta. Jos ajatellaan, että kaikilta sukuseuran tietokannassa olevilta sadoilta henkilöiltä pitää kysyä lupa, ollaan mahdottoman tehtävän edessä. Tästä pitäisi keskustella, mitä mahdollisen sukukirjan kanssa tehdään. Vaihtoehtoja on kyllä olemassa.

DNA-testi sukututkimuksessa

DNA-tutkimus on edennyt sukuseurassa. Hynösten suuntaan on oltu yhteyksissä ja toiveissa on ensi vuoden aikana saada selkeästi aiempaa paremmin selville, missä vaiheessa on tapahtunut Hynysten ja sen Hynnisten haaran eroaminen, josta Joroisten alueen Hynöset ovat. Hynysten osalta suurin tarve olisi saada toinen DNA-testi Iisalmen Paloisten haaran miespuolisista Hynysistä. Mikäli Paloisten haarasta joku olisi kiinnostunut ottamaan DNA-testin, niin yhteyshenkilönä toimii edelleen Raimo Hynynen. Hänen puhelinnumero on 040 510 2807.

Sukuseuran jäsenyys ja jäsenmaksu

Sukuseuran jäsenenä saat mm. tietoa sukumme vaiheista ja esivanhemmistasi sekä alennusta sukutapaamisista. Tarkempaa tietoa jäsenyyden hyödyistä sukuseuran kotisivuilta http://hynysten.sukuseura.fi/17560.

Seuran jäsenmaksu 15 € maksetaan sukuseuran tilille FI6255422320341175. Maksun saaja on Hynysten sukuseura ry. Viestikenttään koko nimi ja osoite. Eräpäivä jäsenmaksulle on 31.3.2019.

Mikäli et vielä ole jäsen, käy jäsenmaksun maksamisen lisäksi täyttämässä jäsenhakemuslomake osoitteessa http://www.hynysten.sukuseura.fi/lomake.html?id=1. Jäseneksi voi liittyä myös soittamalla Katja Hynyselle, puh. 040-550 7142. Voit myös jättää yhteystiedot (nimi, osoite ja puhelinnumero) vastaajaan tai tekstiviestillä.

Vuosittain vaihtuva salasana seuran kotisivujen www.hynysten.sukuseura.fi salattuun materiaaliin lähetetään maksaneille jäsenille sähköpostitse.

Hynysten sukuseura ry:n hallitus toivottaa rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta 2019!
14.04.2024UUSI! Hynysten sukuseuran kevätkirje 2024
17.03.2024UUSI! Kesäretki Suomenlinnaan 8.6.2024
18.12.2023Hynysten Joulukirje 2023
05.11.2023UUSI! Esitys Suomen sodissa vuosina 1939-1945 kaatuneista Hynysten sankarivainajista
19.10.2023UUSI! Sukututkija Ari Kolehmaisen esitys "Mistä Ylä-Savon Hynys-suku on kotoisin?"
13.03.2023KEVÄTKIRJE 2023 ILMESTYNYT !
23.12.2022Joululahja Joroisten suunnan Hynnisille
30.11.2022Hynysten joulukirje 2022